محطة الضبعة النووية رجعت تتصدر المشهد من جديد بعد تصريحات روسية أكدت أن أول وحدة بالمشروع ممكن تدخل مرحلة التدشين خلال 2027 أو 2028. لكن السؤال.. هل فعلًا مصر قربت تنتج أول كهرباء نووية في تاريخها؟.. الحقيقة أن المشروع دخل مرحلة متقدمة جدًا، لأن أعمال البناء ما بقتش مجرد خرسانات وإنشاءات، لكن بدأت بالفعل عمليات تركيب المعدات النووية الرئيسية داخل المفاعل الأول. محطة الضبعة بتضم 4 مفاعلات نووية بقدرة إجمالية 4800 ميجاوات، وده رقم ضخم يتجاوز أكتر من ضعفي قدرة السد العالي تقريبًا. الأهم أن المحطة متوقع تنتج حوالي 35 مليار كيلووات ساعة سنويًا، وتوفر نحو 12% من احتياجات مصر المستقبلية من الكهرباء. طيب إيه اللي فاضل؟، المرحلة الجاية هتشهد استكمال تركيب المعدات، ثم الاختبارات الباردة والساخنة، وبعدها الحصول على الموافقات الرقابية وتحميل الوقود النووي لأول مرة. ولو حصلت الخطة كما هو مخطط، هتشهد مصر لحظة تاريخية مع تشغيل أول مفاعل نووي وإنتاج أول ميجاوات كهرباء نووية في تاريخها الحديث. المصدر: بانكير